Behoven finns…

2026 06 01

Fram med papper och penna, på med högtalarpucken så ljudet blir bra. Leta på telefonnumret. Redo att ringa! Mitt namn, att jag ringer från Framledes och så samtalet… Det finns behov! De flesta rektorerna jag pratat med instämmer i det som rapporterna säger, både den från Forum för levande historia och från Skolverket. Det finns rasism i skolorna. Det ritas hakkors och slängs hårda kommentarer om människor som upplevs som annorlunda. Det har normaliserats.

Men vad går att göra? Det är just den här miljön jag jobbade i under tre år, just det jag lärde mig under den tiden och som jag sedan byggt vidare på. En beteendevetenskaplig ansats där jag jobbar med det som ligger bakom de hårda orden. Skapar reflektion!

När jag besöker skolor delar jag med mig av mitt sätt att bemöta rasism. Ger personalen praktiska verktyg som går att omsätta praktiken. Och jag vet att det ger resultat- än idag efter 17 år möter jag elever som berättar att det vi gjorde då gjorde skillnad. 

Hör av dig till Framledes så får du veta mer!

Vill du vara en del av förändringsarbetet och öka kunskapen i er organisation?

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du användandet av cookies.  Läs integritetspolicy